Jongeren naar de koffietent
21626
post-template-default,single,single-post,postid-21626,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.2,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.0.8,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.5,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,no_animation_on_touch,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Jongeren naar de koffietent

Jongeren naar de koffietent

Dat er regelmatig een koffietent haar deuren sluit is geen nieuws. Waar er 20 jaar geleden nog ruim 50 koffietenten de straten van Den Haag sierden, hebben de meeste hun broodjes bal voor loempia’s verruild. Ik vroeg een aantal koffietenten hoe het komt dat ze hun deuren moeten sluiten. “De regelgeving is te moeilijk voor ons. Wil je een koffietent beginnen moet je tegenwoordig een minimum aan vierkante meters hebben. Ook moet je twee toiletten hebben. En alcohol schenken? Dan wordt het nog moeilijker”. De regelgeving is dus een probleem voor koffietenten.

Maar dat is natuurlijk niet het enige. Er gaan ook steeds minder mensen naar de koffietent. Vroeger kwamen alle arbeiders in een koffietent, om een bakkie te doen, werk te vinden of even te lunchen tussen het werk door. Tegenwoordig kunnen arbeiders gebruik maken van een keet waar ze hun eigen brood kunnen eten. Het aantal mensen dat naar de koffietent gaat neemt af.

Zijn het de jongeren die de koffietenten moeten gaan redden?

Je ziet ze er maar weinig, jongeren. Een enkeling gaat naar de koffietent. Hij heeft dat van zijn vader meegekregen. Behalve bij ’t Pleintje, verzekerd Anja me. Genoeg jongeren komen er over de vloer. Wat zorgt ervoor dat dit bij ’t Pleintje wel lukt? Volgens Anja ligt het ook zeker aan de gunfactor. Men moet het je gunnen. Maar, ook vooral aan wat je te bieden hebt, dat het niet te duur is en dat je een soort huiskamer creëert. Bij ’t Pleintje is er genoeg eten (en drinken) om uit te kiezen, het is er niet duur en mensen voelen zich er thuis.

Wifi in de koffietent

Op de Facebook pagina stelde ik de vraag ‘hoe kunnen koffietenten ervoor zorgen dat er meer jongeren komen?’. Volgens velen zou WiFi daar aan kunnen bijdragen. Maar eigenlijk willen we de cultuur van een koffietent niet veranderen. Zie je het al voor je? Allemaal jongeren met hun laptop en mobieltjes in de bankjes van de koffietent? Geen gesprekken meer maar oplichtende schermpjes. Nee, dat moeten we niet willen.

Biologische broodjes en latte macchiato is niet wat we willen toch? Maar wat dan wel. Dennis Zuiderwijk gaf de tip om studenten stage te laten lopen om bv. marktonderzoek te doen. Hij studeerde zelf aan de Haagse hogeschool vroeger. Genoeg koffietenten om de school heen, maar hij ging er niet heen. De nieuwsgierigheid was er niet. Die nieuwsgierigheid moet je natuurlijk opwekken. Dat kan, volgens mij, door middel van meer aanwezig zijn op Facebook, in de kranten komen, leuke tours organiseren en noem maar op.

Volgens Frits Emmerik moet je helemaal niets veranderen aan de koffietent. De kunst van de koffietent is, volgens hem, jezelf blijven. Maja Colijn denkt dat het helpt als er excursies worden georganiseerd. Bv. een leuke hippe trip naar een paar klassieke koffietentjes. “Zo kan je de jongeren kennis laten maken met een stukje geschiedenis”. Of moet je het bij de ouders neerleggen? Volgens Onno Zwerver wel; “als ouder je kinderen meenemen en vertellen wat een koffietent is, wat mensen komen doen en dat het een plek is waar je met elkaar praat”.

Jongeren kunnen de koffietent redden. Om te blijven bestaan zul je moeten blijven vernieuwen. En jongeren zijn nou eenmaal de toekomst. Maar, hoe ga je jongeren aantrekken zonder je concept aan te passen?

No Comments

Post a Comment